Edholm (L): Ja till lärarlönehöjningar – nej till projekt

Måndag 26 februari 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

Liberalerna kritiserar den tillfälliga lönesatsning på två stockholmsskolor som den socialdemokratiskt ledda majoriteten idag har presenterat. Liberalerna menar att skolan behöver permanenta lönesatsningar som ska komma alla lärare till del, liksom permanenta förstärkningar för att öka attraktiviteten hos skolor med tuffare förutsättningar, som fler riktade förstelärartjänster.

– Stockholm har ett par hundra skolor, och många av dem har redan idag svårt att rekrytera. Därför måste vi höja lärarlönerna permanent, inte genom tillfälliga lönepåslag på två skolor. Under vårt senaste styre ökade en genomsnittlig lärarlön med 7500 kronor i Stockholm, inklusive vår senaste höjning sommaren 2014. Om vi vinner valet kommer vi att gå vidare med fler höjningar för att höja läraryrkets status och göra riktade förstärkningar till skolor med tuffare förutsättningar, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Att göra en projektsatsning på två skolor ger ett alltför litet urval för att fungera som pilot, så som majoriteten säger att det är tänkt. Det skickar märkliga signaler att kraftigt premiera vissa lärare i ett forskningssyfte medan tusentals andra ska fortsätta med med den lön som den nuvarande majoriteten inte gjort något för att höja. Alla lärare förtjänar en god lön och en god arbetsmiljö, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

• Från 2006 till 2014 höjdes en lärares lön med i snitt 7500 kronor i Stockholm, tack vare särskilda lönesatsningar. Den S-ledda majoriteten har inte genomfört några motsvarande, egna lönesatsningar för lärare sedan maktövertagandet.
  • Liberalerna har i sin budgetmotion för Stockholm 2018 föreslagit lönesatsningar om 1 procent över avtal permanent, till en kostnad av 72,2 miljoner. Då ingår bl.a. fritidspedagoger, Sfi-lärare, lärare i vuxenutbildning och lärare i kulturskola.
  • Därutöver vill Liberalerna avsätta 37,5 miljoner till fler karriärtjänster i skolan som också det innebär ett lönepåslag om cirka 5000 kronor i månaden. Fler förstelärare ska arbeta på skolor med tuffare utmaningar.
  • Majoritetens satsning omfattar ett lönepåslag på 6000 kronor för legitimerade lärare vid två stockholmsskolor som ska gälla fram till årsskiftet. Lärare på övriga skolor i Stockholm påverkas inte av satsningen.