Diskriminering

Diskriminering ska bekämpas i hela samhället Varje människa har rätt att bli bemött som en unik individ och bedömd efter sina egna meriter. Ingen ska behöva hållas tillbaka av fördomar och förutfattade meningar. Diskriminering kan aldrig accepteras, varken i krogkön eller på arbetsmarknaden.

• Det behövs ett starkt skydd mot diskriminering, både i Sverige och i EU.
  • Den som drabbas av diskriminering ska kunna få hjälp att få upprättelse.
  • Det ska kosta att diskriminera.
  • Arbetsgivare ska arbeta aktivt för att motverka all diskriminering.
STARKARE SKYDD MOT DISKRIMINERING

Liberalerna har drivit på för starkare skydd för individer mot diskriminering. När vi var med i Alliansregeringen såg vi till att förbättra diskrimineringsskyddet och införde Sveriges första sammanhållna diskrimineringslag. Liberalerna skärpte reglerna för att bekämpa åldersdiskriminering och såg till att bristande tillgänglighet började räknas som diskriminering. Den nuvarande diskrimineringslagen har snart funnits i tio år och det behövs nu en utvärdering av lagen för att se om fler människor har kunnat hävda sin rätt.

DET SKA KOSTA ATT DISKRIMINERA

Den som drabbas av negativ särbehandling ska kunna få hjälp att få upprättelse till exempel av Diskrimineringsombudsmannen. Det ska kosta att diskriminera. Liberalerna har därför drivit på för höjda ersättningsnivåer.

AKTIVT ARBETE BEHÖVS

Skolor och arbetsgivare har ett stort ansvar. Liberalerna har varit med om att återinföra krav på årliga lönekartläggningar för att motverka ojämställda löner. Liberalerna har också tagit fram förslag om aktiva åtgärder mot all slags diskriminering. Dessa förslag har nu blivit verklighet.