Dags att granska våra demokratiska val

Fredag 26 augusti 2016

Sverige har sett flera exempel på valfusk. Men medborgarna måste kunna lita på att partierna i nästa valrörelse inte tänjer på gränserna för vilka kampanjmetoder som är tillåtna, skriver Lotta Edholm och Fredrik Malm (L). Artikeln i sin helhet har publicerats hos Expressen (26/8).
En granskning som gjordes under valet 2014 i Stockholm visade att det bland annat förekom så kallad ”familjeröstning” i fyra av tio granskade vallokaler. Trots flera fällande domar för valfusk i Sverige saknar vi en seriös och levande diskussion om hur vi säkerställer att våra demokratiska val går rätt till.
Nu föreslår vi liberaler att regeringen tar initiativ till en förstärkt granskning av våra val och bjuder in internationella valobservatörer till nästa val.
Sverige har sett flera exempel på valfusk. Vid valet 2002 genomförde socialdemokratiska valarbetare en ”poströstning” vid ett ålderdomshem i Hässelby, Stockholm, där endast Socialdemokraternas valsedlar fanns utlagda. Valarbetarna dömdes senare till dagsböter.
Och vid valet 2010 fick kommunalvalet i en valkrets i Örebro göras om på grund av fusk. Detta skedde efter att Socialdemokraterna anordnat en så kallad ”valskola” där väljare instruerats i hur man röstar, varpå deltagarna gick i samlad tropp till vallokalen. Företrädare för Socialdemokraterna följde med deltagarna ända fram till röstmottagarnas bord, vilket enligt Valprövningsnämnden ”står… i uppenbar strid mot 8 kap. 3 § vallagen” (avgörande 2010:36).

Men det finns också andra saker att åtgärda. På valdagen 2014 besökte valövervakare från fyra länder en knapp tredjedel av vallokalerna i Stockholms stad. Rapporten beskriver hur flera väljare går in bakom samma skärm för att ”rösta tillsammans” i vad som kallas ”familjeröstning”. Observatörerna kunde visa att så kallad ”familjeröstning” förekom i hela 72 stycken av de 188 granskade vallokalerna. Personalen i vallokalen hanterade detta på olika sätt. Vissa ingrep, medan andra inte verkade bry sig om det.
Om detta hade någon påverkan på resultatet är det förstås ingen som vet. Avsaknaden av en samlad granskning av de svenska valen gör att vi omöjligen kan veta om det finns fler fall av fusk och oegentligheter än de som kommer fram, eller om detta kan få konsekvenser för vilka som väljs.
Men medborgarna måste kunna lita på att partierna i nästa valrörelse inte tänjer på gränserna för vilka kampanjmetoder som är tillåtna. Man måste också kunna lita på att de valsedlar som hamnar i urnorna är resultatet av varje väljares fria val och inte resultatet av vad någon i familjen eller kretsen bestämmer.

I Sverige vårdar vi bilden av våra system som pålitliga och rättvisa. Men liksom vad gäller arbetet mot korruption i myndigheter och administration, får vi inte nöja oss med det.
Vi måste se till att vi har tillräckliga system för att upptäcka och förhindra valfusk och upprätthålla reglerna. En del i statens uppdrag att säkerställa att det inte råder några tvivel om valens integritet bör vara att oberoende observatörer inbjuds att följa och granska dem.
Det kan handla om att experter från till exempel OSSE inbjuds att övervaka att valsedlar läggs ut på ett korrekt sätt, att det inte sker något politiskt kampanjande i vallokalerna, att människor kan rösta utan att bli övervakade av andra i röstbåsen, liksom rösträkningsprocessen. Valobservation kan också handla om att följa valrörelserna och att granska de kampanjmetoder som används.
Felaktigheter vid röstning innebär inte bara att medborgarnas röster inte blir hörda, utan också att de styrande inte har ett demokratiskt mandat för sin makt.
När valåret 2018 nu närmar sig måste vi vara säkra på att vårt demokratiska system garanterar rättvisa val, som inte felaktigt påverkas av partiaktiva eller av andra. Det måste staten och partierna göra genom att öppna för granskning.

Lotta Edholm (L)
Oppositionsborgarråd i Stockholms stad