Bromma flygplats

Stockholm ska vara en stad som välkomnar globaliseringen – vi har allt att vinna på handel med omvärlden och ökad rörlighet.

• Bromma flygplats fyller en viktig roll i att koppla ihop Stockholm med omvärlden. Avtalet fram till 2038 ska respekteras.
  • Flyget behöver minska sin klimatpåverkan. Därför behövs en klimatskatt på EU-nivå.
Stockholm ska välkomna globaliseringen

Stockholms företag och invånare är beroende av aktörer i andra länder. Många av Stockholms företag skulle inte överleva utan kvalificerad arbetskraft från andra länder och världsdelar, eller utan en öppen världsmarknad där de kan sälja sina produkter och tjänster. Då måste kommunikationerna vara uppbyggda så att det är lätt för människor, och huvudkontor, i Stockholm att samverka med människor i andra länder. Liberalerna tycker därför, tvärtom den rödgrönrosa majoriteten, att avtalet som löper på till 2038 ska respekteras.

Flygets klimatpåverkan behöver minska

Flygets klimatpåverkan måste minska. Därför behövs en klimatskatt på EU-nivå. Stockholm stad ska klimatkompensera sina egna flygresor.