Informationen mellan socialtjänst, skola och polis behöver förbättras

BRÅ har rätt i att informationsdelningen mellan socialtjänst, skola och polis behöver förbättras

Måndag 1 mars 2021

I fredags presenterade Brottsförebyggande rådet en rapport om vilka hinder för informationsdelning som polis, socialtjänst och andra aktörer identifierat i det brottsförebyggande arbetet kring i första hand barn och unga. I rapporten undersöks även kännedom och tillämpning av sekretesslagstiftningen som kom 2013, vilka behov aktörerna har för att kunna dela information samt vilka förändringar som efterfrågas i lagstiftningen.

– Sekretesslagstiftningen upplevs ofta som en stoppkloss för polisen, socialtjänsten och skolan i det brottsförebyggande arbetet för barn och unga. Lagen upplevs otydlig kring vilken information man får dela, när och hur det ska gå till. Regeringen behöver därför se över sekretesslagstiftningens utformning, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

– Jag hade hoppats att regeringen skulle ge utredningen om den nya socialtjänstlagen i uppdrag att också se över sekretessen. Det gjorde man inte och det försvårar möjligheterna för oss ute i kommunerna att fortsätta att utveckla samverkan mellan socialtjänsten, skolan och polisen, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

Det råder ofta en stor osäkerhet kring hur dagens lagstiftning ska tolkas och tillämpas bland medarbetare inom polis, socialtjänst och skola och därför har Liberalerna i Stockholms stad i budgeten för 2021 gett socialförvaltningen i uppdrag att ta fram en sekretesshandbok som ska fungera som vägledning inom brottsförebyggande arbete kring barn och unga.

– Socialtjänsten och polisen behöver bli bättre på att utnyttja de möjligheter som finns i den nya lagen som kom 2013 om informationsdelning. I väntan på en uppdaterad lagstiftning från regeringen tar vi nu fram den här sekretesshandboken, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

– BRÅ:s rapport föreslår också att polisen och socialtjänsten samlokaliseras för att kunna samarbeta bättre. Detta har vi redan börjat med inom Stockholms stad i stadsdelarna Skärholmen och Rinkeby-Kista, men under 2021 utreder vi möjligheten att införa detta i alla stadsdelar, avslutar Jan Jönsson (L).