Antalet personer i akut hemlöshet minskar i Stockholm

Torsdag 22 april 2021

Stockholms stad gör vartannat år en kartläggning av personer i hemlöshet. Den ger en ögonblicksbild av alla som saknar stadigvarande bostad och som är i kontakt med socialtjänsten eller frivilligorganisationer under ett visst dygn. Antalet hemlösa i Stockholms stad har minskat med 60 personer de senaste åren, från 2.439 personer 2018 till 2.379 personer 2020.

Antalet personer som lever i akut hemlöshet – alltså som sover utomhus/i gatumiljö – har minskat med 49 personer, från 163 personer 2018 till 114 personer 2020.

– Att sova utomhus innebär en enorm utsatthet och därför är jag väldigt glad att antalet personer som lever i akut hemlöshet har minskat med 30 procent, säger Jan Jönsson, socialborgarråd (L) i en kommentar till den nya kartläggningen.

Liberalerna och den grönblå majoriteten har under mandatperioden utökat antalet uppsökare som jobbar ute i gatumiljö, bland annat på centralstationen, för att slussa vidare personer så att de får stöd och hjälp. Vår äldrelots har varit viktig för att snabbt få äldre i hemlöshet till stabila bostadsformer. Dessutom har vi utökat Bostad först-modellen med 50 nya lägenheter årligen.

– Vi har växlat upp vårt arbete för att ge mer och bättre stöd till människor som lever i hemlöshet. Men jag är självklart inte nöjd utan jag kommer fortsätta arbetet för att ingen ska behöva vara hemlös i Stockholm, säger Jan Jönsson.

Antalet personer i akut hemlöshet minskar i Stockholm