Ann-Katrin Åslund (L): Ge alla över 85 år rätt till äldreboende

Tisdag 7 november 2017

Liberalerna föreslår i sin kommande budget för Stockholms stad 2018 att alla över 85 år som önskar ska beviljas plats på servicehus. 86 miljoner totalt avsätts för bättre äldreboenden och förbättrad tillgång till äldreboende, varav 50 miljoner öronmärks för rätt till äldreboende för de över 85 år som vill flytta till ett sådant. Enligt siffror från äldreförvaltningen ledde 43,8 procent av ansökningarna om plats på servicehus till avslag under 2016.

– Att veta att man själv får bestämma över sitt liv även när man blir äldre är en frihet vi slår vakt om. Det är inte rimligt att äldre människor får avslag på sin ansökan om att flytta och istället ska få hjälp med mer hemtjänst även om det inte är det bästa för individen. Därför vill vi ge alla över 85 år som vill en rätt till plats på servicehus, säger Ann-Katrin Åslund (L), gruppledare i äldrenämnden.

– För människor som behöver bo på servicehus räcker det inte med seniorboende med aktivitetscentrum, även om den typen av boende kan passa andra. Vi behöver både och i Stockholm. Även när vi blir äldre har vi en rätt att få styra över våra egna liv, säger Ann-Katrin Åslund (L), gruppledare i äldrenämnden.

Fakta:

I sitt budgetförslag för Stockholms stad 2018 avsätter Liberalerna 50 miljoner kronor för att garantera alla invånare äldre än 85 år plats på serviceboende. Liberalerna vill också göra det möjligt att fritt välja servicehus i andra stadsdelar än den man bor.

Totalt 86 miljoner avsätts för förbättrad kvalitet på äldreboendena och förbättrad tillgång till äldreboende.