250 miljoner till fler sociala insatser
Tisdag 4 maj 2021
– Pengarna ska t.ex. gå till sociala insatser för att stärka barns skolresultat, skapa en trygg uppväxtmiljö fri från våld samt motverka att unga dras in i kriminalitet. Många av stadens medarbetare – både i förskola, skola och inom socialtjänsten – ser redan tidigt i barnens liv att det behövs insatser för vissa barn för att de inte ska hamna i utanförskap och social utsatthet när de växer upp. Därför är de investeringar staden gör nu viktiga, så att vi kan utveckla fler tidiga insatser och testa nya arbetssätt. Min ambition är att fokusera på insatser som sker i samhandling mellan skola, socialtjänst och polis, säger socialborgarråd Jan Jönsson (L) i en kommentar till satsningen.
Ett viktigt mål är att utveckla en mer offensiv socialtjänst och skola som kommer in tidigare, tydligare och skarpare när barn och vuxna är på väg åt fel håll i livet. På kommunal nivå handlar det exempelvis om att hitta nya typer av samarbeten för att komma bort från stuprörstänkandet inom socialtjänsten men också mellan olika kommunala funktioner. Ett annat viktigt utvecklingsområde handlar om bättre kvalitet och utvärdering inom socialtjänsten, arbetsmarknad, kultur och idrott. Ambitionen är att förstärka kopplingen mellan praktik och forskning.
– Jag vill att stadens nämnder och förvaltningar ska utveckla och förfina sina arbetsmetoder. Genom att investera i tidiga insatser nu undviker staden dyrare, mer omfattande och ofta sämre fungerande insatser senare. Men framför allt handlar det om att fler barn och unga i Stockholm ska få en bättre framtid, säger Jan Jönsson.
Exempel på bättre samverkan som har utvecklats i tidigare sociala investeringar
Samverkansmodeller som sedan 2015 har tagits fram med hjälp av pengar ur sociala investeringsfonden är t.ex hembesöksprogram till småbarnsföräldrar i ytterstaden från både socialtjänsten och mödravården inom ramen för STIS (Stärkt Tidigt stöd i Samverkan).
Staden har också utvecklat en ny samarbetsmodell där familjebehandlare, specialpedagoger och psykologer arbetar tillsammans för att tidigt identifiera och ge stöd till barn och familjer i behov av stöd, den s.k. Skarpnäcksmodellen.
I ett samarbete mellan socialförvaltningen, kulturförvaltningen, stadsdelsförvaltningen och tre grundskolor i projektet Läslust Rinkeby har ”läsledare” sedan hösten 2018 stöttat barn mellan 8-12 år för att förbättra deras läsförståelse. Det har lett till att barnen blivit mer positiva till – och vågat mer i – skolan förutom att de har fått bättre läsförmåga. Att ge barn förutsättningar att klara skolan med godkända betyg är mycket viktigt.