Nattis

För de föräldrar vars yrke innebär kvälls- eller nattarbete måste det finnas möjlighet till en barnomsorg som ger barnen trygghet. Därför ska möjligheten att ha barnomsorg på obekväm arbetstid i hemmet, så kallad ”nattis” på kvällstid behållas.

• Möjligheten till barnomsorg i hemmet på natten eller kvällstid ska behållas.
BEHÅLL MÖJLIGHET TILL NATTIS I HEMMET

Tidigare har barnomsorg på obekväm arbetstid i Stockholm i de flesta fall lösts med att en barnskötare kommer hem till familjen på natten. Den rödgrönrosa majoriteten bestämde 2016 att barnen istället ska tvingas sova över på en central lokal, oavsett om behovet är hela natten eller bara sena kvällar några gånger i månaden. De nya riktlinjerna avskaffade valfriheten, försvårade möjligheten till att få ihop jobb och familjeliv och ökade kraftigt antalet nattis-timmar då barnen sov kvar hela natten istället för att passas i hemmet några kvällstimmar. Efter Liberalernas protester återinfördes möjligheten till nattis i hemmet. Liberalerna värnar möjligheten för föräldrar att arbeta på kvällstid om deras yrke så kräver och kommer fortsatt agera för att nattis i hemmet ska vara möjligt.