Äldre i arbetslivet

Det måste vara möjligt för den som vill att arbeta kvar längre. Vi ska inte slösa bort den kunskap och erfarenhet som äldre har genom att tvinga dem att sluta jobba vid en viss ålder. I ett första steg vill Liberalerna att anställda i Stockholms stad, som så vill, ska få arbeta kvar till 71 års ålder.

• Låt anställda i Stockholms stad få arbeta kvar till 71 års ålder.
  • Låt anställda i Stockholms stad över 61 år få gå ner på deltid om de önskar.
Rätt att arbeta kvar till 71

Liberalerna vill låta anställda i Stockholms stad arbeta kvar till 71 års ålder, om de så vill. Självklart ska man kunna gå i pension vid den vanliga pensionsåldern också. Liberalerna vill att rätten att vara kvar på arbetet ska höjas från 67 till 71 år för alla arbetstagare – vi menar att Stockholms stad bör gå före redan idag.

Vi kommer aldrig att klara välfärden om vi avvisar människor som vill göra en insats och bidra med sin erfarenhet. Att man har möjlighet att göra en insats och känna sig behövd bidrar också till minskad ensamhet och ett friskare åldrande.

Låt äldre anställda gå ner på deltid

Ett längre arbetsliv kräver ökad flexibilitet. Anställda över 61 år i Stockholms stad ska få välja om de vill gå ner på deltid eller jobba kvar på heltid.