Supportervåld

Stockholm har i stor utsträckning en fin supporterkultur. Den ska vi värna. Men tyvärr ökar samtidigt nyrekryteringen till våldsamma supportergrupper. Liberalerna menar att Stockholms stad måste göra mer för att motverka detta.

• Maskeringsförbudet som infördes 2013 ska upprätthållas på stadens arenor.
  • Ge mer resurser till förebyggande arbete.
STÄNG AV DE SOM BRÅKAR

Våld och hot, under och i samband med idrottsevenemang, är oacceptabelt. Alla måste kunna gå på idrott utan att känna otrygghet. Stockholm har idag stora problem med supportervåld, otrygghet i samband med matcher och brottslighet som är kopplad till idrott och matcher. Det händer att matcher måste avbrytas för att bengaler kastats och supportrar tagit sig ut från läktaren och ner mot planen. Liberalerna vill att det ska vara maskeringsförbud på samtliga matcher, så att de som bråkar lättare kan identifieras och stängas av.

FÖREBYGGANDE ARBETE

Det är en skam för idrotten att vanliga människor ska känna sig rädda för att ta med sina barn på matcher. Detta tar inte minst enorma polisresurser i anspråk, resurser som Stockholm dessutom lider av en stor brist på. Våldet och stöket följer med ut på gatan, in till pubar och restauranger och även kollektivtrafiken drabbas. Arbetet mot supportervåld måste vara en prioritet och bedrivas i nära samverkan med föreningar och polisen. Stadens program för att motverka att ungdomar dras in i destruktiva supporterkulturer ska bli bättre.