Spontanidrott

Att hitta någonstans att röra på sig och idrotta ska inte vara svårt i Stockholm. Det kräver att det finns idrottsytor i hela Stockholm som är nära dig var du än bor. Liberalerna vill att Stockholm ska ha många ytor som inbjuder till lek och idrott året om. Möjligheterna till spontanidrott måste utvecklas, inte minst genom att det anläggs fler utegym, löpspår och skidspår.

• Konstsnö på längdskidåkningsspåren.
  • Bygg nya isytor.
  • Nya ytor för spontanidrott och fler utegym.
  • Lägg hybridgräs på stadion.
  • Fler konstgräsplaner
SKIDSPÅR

Längdskidåkning engagerar många stockholmare. Staden ska bidra till att ett eller flera spårområden försörjs med konstsnö vid behov. Goda förutsättningar för motion och friluftsliv ska gälla både inom- och utomhus samt under alla årstider.

ISYTOR FÖR SPONTANIDROTT

Mycket av spontanidrotten sker på isytor. Liberalerna vill därför bygga ytterligare en ishall vid Sätra IP respektive Östermalms IP.

SAMARBETE MED FÖRENINGSLIVET

Spontanidrotten har en viktig funktion, att locka främst barn och ungdomar till ökad fysisk aktivitet. Det är viktigt att staden så långt det är möjligt samarbetar med föreningslivet för att utveckla nya ytor för spontanidrott och fler utomhusgym, samt öppnar upp fler tider i befintliga anläggningar. Bokningssystemet för idrottsanläggningar ska vara lätt att använda för privatpersoner.

HYBRIDGRÄS PÅ STADION

Möjligheterna att bedriva både bredd- och spontanidrott på Stockholms stadion kan öka om naturgräset byts ut till hybridgräs, så att även fotbollen kan spela och träna där.

FLER KONSTGRÄSPLANER

Mycket spontanidrott sker på fotbollsplanen. Liberalerna vill se fler konstgräsplaner och arbetar för att konstgräs ska läggas på fler skolgårdar.