Ordningsvakter

Allas frihet måste värnas – rättsstaten måste stärkas. I väntan på fler poliser måste Stockholms stad anställa ordningssvakter på särskilt brottsdrabbade platser. Du ska kunna känna dig trygg i din närmiljö.

• Liberalerna vill satsa 100 miljoner kronor årligen på kommunala ordningsvakter i Stockholm, vilket ger ca 200 ordningsvakter.
Fler poliser

Under Socialdemokraternas styre har antalet poliser minskat. Platser på polishögskolorna gapar tomma. Otryggheten stiger i Stockholm. De starka och rika kan alltid köpa sig trygghet. Socialdemokraternas misslyckande drabbar de svaga mest.

Stockholm behöver fler poliser. Liberalerna på riksplanet satsar över 3 miljarder kronor på fler poliser och höjda polislöner. Liberalerna är det enda parti som har en genomtänkt och realistisk plan för hur Sverige varaktigt ska få fler poliser.

Anställ kommunala ordningsvakter

Det kommer att ta tid innan fler poliser har utbildats. I avvaktan på fler poliser vill Liberalerna satsa 100 miljoner kronor årligen på att Stockholms stad ska anställa kommunala ordningsvakter på särskilt brottsdrabbade platser.

Vi är beredda att finansiera hela summan ur den kommunala budgeten, men om Liberalerna fick bestämma på riksplanet skulle Stockholms stad få hjälp av staten. Liberalerna vill i vår vårmotion i riksdagen satsa en halv miljard kronor på kommunala ordningsvakter. Det borde innebära ett statligt tillskott på minst 50 miljoner till Stockholm.

Socialdemokraterna har vid flera tillfällen lovat kommunala ordningsvakter men helt misslyckats med detta. Istället för att koncentrera vakterna till särskilt drabbade platser har man ansökt om ambulerande vakter över hela staden. Detta har polisen sagt nej till.