Museum

Människan är kreativ och i ständig utveckling. Vi ska fortsätta lära och tänka nytt hela livet. Stockholms museum och konsthallar är platser för att träffas, uppleva och lära tillsammans. Museiverksamheten ska vara inkluderande och öppen för alla medborgare.

• Bygg nytt demokratimuseum.
  • Fritt inträde på Stockholms stadsmuseum och Medeltidsmuseet.
  • Renovera Liljevalchs, men stoppa fördyrningarna.
DEMOKRATIMUSEUM

Demokratin ska inte tas för given. Sverige behöver ett forum och museum över den svenska demokratin. Liberalerna vill att staden medverkar till att skapa ett demokratimuseum.

FRITT INTRÄDE PÅ STADSMUSEET OCH MEDELTIDSMUSEET

Stockholms stadsmuseum, Medeltidsmuseet och Stockholmsforskningen erbjuder värdefulla perspektiv på Stockholms historia. Museerna ska tillsammans med Stadsarkivet uppmuntras att fortsätta att utveckla sin publika verksamhet. Arbetet med ombyggnationen av Stockholms stadsmuseum ska fortsätta. Liberalerna vill ha fritt inträde på dessa museer för att alla ska ha möjlighet att besöka dem.

LILJEVALCHS KONSTHALL

Liljevalchs konsthall är alla stockholmares konsthall och är en uppskattad kulturinstitution i Stockholm. Därför är det viktigt att konsthallarna renoveras och hålls efter. Däremot har renoveringen av både Liljevalchs och Stadsmuseet blivit flera hundra miljoner kronor dyrare än vad som var tänkt från början. De fördyringar som har drabbat kulturfastigheter gör att det finns risk att själva verksamheten blir lidande på grund av hyreshöjningar. Vi ska lägga pengar på kultur, inte på dyra renoveringar. Antalet projekt som fördyras måste minska.