Jobbstimulans

Det ska alltid löna sig att arbeta. Liberalerna vill låta personer som går från bidrag till jobb behålla mer av pengarna.

• Låt personer i Stockholm som långvarigt fått ekonomiskt bistånd få undanta 50 procent av arbetsinkomsterna utan att det påverkar rätten till bidrag.
Höj jobbstimulansen

Alliansregeringen införde jobbstimulans som innebär att den som i minst sex månader tagit emot ekonomiskt bistånd ska få behålla 25 procent av inkomsterna från arbete utan att det påverkar hur mycket bistånd man har rätt till. Jobbstimulansen varar i max två år. Syftet är att den som går från bidrag till arbete ska belönas direkt med mer pengar i fickan, istället för att hela inkomsten dras av från bidragsbeloppet. För att göra det ännu mer lönsamt att gå från bidrag till arbete vill Liberalerna höja jobbstimulansen till 50 procent.