Nytt integrationspolitiskt program

Fredag 13 oktober 2017

Integration för oss liberaler syftar ytterst till samma mål som all annan politik: varje människas frihet att forma sitt eget liv. Att barns uppväxtvillkor ska vara jämlika och chansen till en bra framtid lika stor oavsett var du kommer ifrån. Här kan du läsa Liberalernas nyligen antagna program för integration och utsatta områden.

Det är Stockholm som måste visa vägen för en förbättrad integration. Här finns det en dynamisk arbetsmarknad och stor efterfrågan på arbetskraft, och hit söker sig många människor. Stockholm är sedan länge en invandringsstad – nästan var tredje person har rötterna i ett annat land. Men här är också problemen med bostadsbrist, otrygghet och utanförskap större än på många andra håll. Skillnaderna mellan olika stadsdelar är stora. Vi ser att ambitionen att lyfta utsatta områden förutsätter en bättre integration.

De liberala ambitionerna om jämlikhet och likvärdiga förutsättningar utmanas när trångboddheten ökar, när sociala problem växer, när hedersnormer och odemokratiska och ojämställda värderingar styr, när stadsdelar och områden präglas av kriminalitet och människor riskerar att hamna i isolering och utanförskap.  Vi måste med kraft bekämpa att dessa parallellsamhällen uppstår, med andra normer och regler än dem som gäller i resten av det svenska samhället.

Samtidigt finns det också i dessa områden många människor som bär på en stor initiativkraft, idéer och vilja till förändring. Vi måste ge dem möjlighet att göra verklighet av sina drömmar och bidra till en positiv samhällsutveckling.

Vi har bland annat förslag på följande områden för att förbättra integrationen i Stockholm:

• En bättre skola för en bra start i livet. Skolan måste kunna ge varje barn en bättre start, och chansen att kunna forma sitt eget liv. Drömmen om framtiden måste få plats att växa.
  • Enklare vägar till jobb. Trösklarna till det första jobbet måste sänkas.
  • Tydliga förväntningar och lika rättigheter. Barnäktenskap och tvångsäktenskap kan aldrig accepteras.
  • Samhällsorienteringen måste förbättras och göras obligatorisk. Kunskap om hur den svenska demokratin fungerar i praktiken, liksom om de värden den bygger på, ska stå i centrum.
  • Inga offentliga medel får användas till att främja odemokratiska organisationer eller föreningar som motverkar integration och jämställdhet. Användningen av offentliga medel måste följas upp och medel ska krävas tillbaka om de använts för att främja odemokratiska syften.
  • Kommunala verksamheter ska vara öppna för både kvinnor och män. Med undantag av omklädningsrum och toaletter ska separata utrymmen i badhus, skolor eller andra kommunala verksamheter inte förekomma. Staden måste se till att ha den personal på plats som krävs för att alla som deltar i stadens verksamheter ska kunna känna sig trygga.
  • Alla delar av staden, inklusive ytterområdena, måste vara attraktiva. Ordentliga stadskärnor måste skapas utanför tullarna. Det ska finnas en bra skola för alla i alla stadsdelar. I vissa stadsdelar är behovet av planering för nya arbetsplatser stort. Fler bostadsrätter behövs i områden som i dag domineras av hyresrätter och tvärtom.
  • Motverka trångboddhet. Trångboddheten i staden behöver kartläggas och det är viktigt att staden har en beredskap att möta de behov som barn i trångbodda miljöer har. Tillgången på publika ytor är ännu viktigare där trångboddheten är stor. Stadsdelar som har ett väldigt högt mottagande av asylsökande i eget boende (EBO), och där trångboddheten är stor, ska under en begränsad tid inte behöva ta emot fler människor i EBO.
  • Trygghet i hela staden. Stockholms stad måste intensifiera sitt arbete för att skapa trygghet i ytterstaden, och tillsammans med regeringen, polisen och andra statliga myndigheter ta ett helhetsgrepp om utvecklingen i utsatta områden med en gemensam ambitionsnivå vad gäller insatser och närvaro. Kommunala trygghetsvakter ska anställas som i samverkan med polisen ska öka tryggheten för människor.
  • Bekämpa hedersförtrycket. Mer resurser måste satsas på arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Stockholms stad ska genomföra regelbundet återkommande kartläggningar av förekomsten av hedersförtryck för att förbättra insatser.

En liberal integrationspolitik ger var och en de verktyg som behövs för att växa, försörja sig själv och fullt ut delta i det svenska samhället. Vi utgår ifrån varje människas potential och egna ansvar och att alla vill anstränga sig för att bli del av vårt land. Var och en av oss ska veta att vi kan förbättra vår situation. Fler ska våga tro att morgondagen kan bli ännu bättre än idag.

Läs hela programmet för integration och utsatt områden här: Program för integration och utsatta områden